Mural znów ozdobą centrum miasta
Polska muralami stoi… Jeśli w ostatnich tygodniach podróżowaliśmy po Polsce, na pewno udało się nam dostrzec wiele tych szczególnych „ozdób” ścian w miastach i miasteczkach, a nawet wsiach. Murale w coraz większym stopniu kreują przestrzeń publiczną pod względem plastycznym.
Puste ściany, zarówno w centrach miast i w prestiżowych lokalizacjach, jak i w zapomnianych dzielnicach, czy w niewielkich miejscowościach, mają niezwykłą moc przyciągania. Nie sposób ich nie zauważyć, szczególnie jeśli przyzwyczailiśmy się, że kiedyś dany budynek lub jego część były całkowicie niezauważalne – szare, nijakie, niemal nieistniejące w świadomości, mimo że przechodziliśmy obok nich nawet wielokrotnie w ciągu dnia.
Gdy na takiej ścianie pojawi się mural – natychmiast ożywia nie tylko miejsce, w którym został „powołany” do życia, ale również myśli osób, które zwracają na niego uwagę. Mural jest niezwykle nośny, dlatego często sztukę muralu angażuje się w przekaz różnych, istotnych treści.
Często w ten właśnie sposób przypomina się o ważnych dla kraju albo dla danej społeczności wydarzeniach, ale równie ciekawe są też murale abstrakcyjne.
Mural w nowym wydaniu
Dąbie już dwadzieścia lat temu dołączyło do nie tak dużego wówczas grona miejscowości posiadających swoje murale. Od tego czasu murali zaczęło przybywać w całym kraju a te, które powstały wcześniej, bywało, że popadały w zapomnienie.
Od pewnego czasu również mural w centrum Dąbia nie prezentował się najlepiej, dlatego zdecydowano o jego odnowieniu i dziś znów cieszy oczy mieszkańców i gości miasta. Obecnie mural, znajdujący się naprzeciwko ratusza – znów stał się jedną z wizytówek miasta.
Renowacji malowidła dokonał nie kto inny, tylko jego twórca. Dla pochodzącego z Dąbia artysty, Stanisława Wójcickiego, był to ciekawy powrót do korzeni. Po dwudziestu latach od stworzenia dzieła, mógł teraz dokonać jego odnowienia.
Stanisław Wójcicki jest absolwentem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, obecnie wykładowcą na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, gdzie zajmuje się różnymi technologiami malarstwa, konserwacji i rzeźby.